شنبه ۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۶
۰ نفر

دفتر سازمان ملل متحد در چین برنامه‌ای برای پیشگیری از ایدز و عدم‌تبعیض در رفتار با بیماران را برای داوطلبان همکاری در برگزاری مسابقات المپیک راه‌اندازی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) این طرح با همکاری برنامه ایدز سازمان ملل، سازمان داوطلبان سازمان ملل متحد، اتحادیه جوانان پکن، صلیب سرخ چین و انجمن افراد مبتلا به HIV برای آموزش داوطلبان برگزاری مسابقات المپیک در زمینه پیشگیری از ایدز و رفتار تبعیض‌آمیز با بیماران ایدزی ایجاد شده است.

این طرح برای ارائه خدمات بهتر توسط داوطلبان در جریان مسابقات المپیک و پارالمپیک است و حدود 5 هزار و 500 داوطلب در 12 دانشگاه مختلف در چین در آن مستقیماً شرکت کرده‌اند در حالی که 100 هزار داوطلب دیگر هم بسته‌هایی آموزشی را درباره ایدز ، جلوگیری از آن و مبارزه با رفتار تبعیض‌آمیز علیه بیماران ایدزی دریافت می‌کنند که فرصتی منحصر به فرد را برای انتقال اطلاعات و آگاهی به جوانان چینی  ایجاد می‌کند.

در میان آموزش دهندگان بعضی افراد مبتلا به HIV هم وجود دارند که توسط برنامه ایدز سازمان ملل و برنامه توسعه این سازمان برای روابط عمومی و آموزش دیگران آموزش دید‌ه‌اند.

برنارد شوارتلند، مدیر برنامه ایدز سازمان ملل در چین می‌گوید: بسیاری از مردم اطلاعات درستی در مورد بیماری ایدز ندارند که باعث ایجاد ترس، انگ و تبعیض در اجتماع شده است. تبدیل‌کردن عده‌ای از جوانان فعال و با استعداد چینی به رابطانی برای انتقال اطلاعات صحیح و مثبت به مردم به حذف افسانه‌های موجود درباره این بیماری و شکستن انگ اجتماعی موجود و حذف رفتار تبعیض‌آمیز با بیماران ایدزی بسیار مفید و کارآمد است.

سوبینای ناندی نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در چین می‌گوید: ما امیدواریم تا از طریق این آموزش‌ها داوطلبان برگزاری مسابقات المپیک به سفرای ما در جامعه چین تبدیل شده و بتوانند استقبال خوبی را از همه گروه‌های مردم به ویژه افراد مبتلا به HIV در جریان برگزاری مسابقات المپیک داشته باشند. در همین حال جوامع صلیب سرخ در آمریکای مرکزی روشی مبتکرانه را برای آموزش و افزایش آگاهی مردم درباره ایدز و خطرات ننگ اجتماعی آن در پیش گرفته‌‌اند که استفاده از تاکسی‌ها و مشارکت آنها در انتقال پیام‌های بهداشتی به مردم است. این روش مبتکرانه در گواتمالا، السالوادور و هندوراس به اجرا در آمده و تنها ظرف 5 ماه باعث انتقال این پیام‌ها به بیش از 80 هزار نفر شده است.

بیش از 150 تاکسی در 3 کشور پس از آموزش درباره ایدز، بهداشت عمومی و عدم‌تبعیض هم‌اکنون به‌عنوان داوطلب این اطلاعات را به مردم در جریان گفت‌و‌گوهای روزانه منتقل می‌کنند. این طرح علاوه بر اینکه باعث افزایش اطلاعات مردم برای پیشگیری از ایدز می‌شود پیام ننگ‌زدایی اجتماعی از این بیماری و احترام به بیماران مبتلا به HIV را نیز به خوبی به جامعه منتقل می‌کند.  طرح رانندگان تاکسی با مبنایی اجتماعی هدف تغییر نگرش جامعه و پیشداوری‌ها درباره بیماران مبتلا را دنبال می‌کند تا بتواند بهبودی را در وضعیت زندگی آنها ایجاد کند.

رانندگان مشمول این طرح توسط کارشناسان ویژه‌ای، با ابعاد مختلف پزشکی و اجتماعی این بیماری و به ویژه بخش عدم‌تبعیض نسبت به این بیماران آموزش دیده‌اند. این رانندگان که عضوی از طرح صلیب سرخ نیز شده‌اند تی‌شرت‌های ویژه‌ای را به تن می‌کنند و در خودروهای آنها علائم ویژه‌ای نصب شده است. این طرح به شدت مورد استقبال رانندگان تاکسی و مردم قرار گرفته‌ است و ابتدا ایده صلیب سرخ‌های محلی بوده که با استقبال فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر وحمایت آن به اجرا در آمده است.

کد خبر 59087

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز